Friday 22 May 2009

bästa soppan



Den här soppan är så himla god och enkel att göra. Jag lagade den igår och tänkte att det här skulle jag kunna äta jämt. Vilken tur eftersom jag har en hel soppskål full i kylen!

GRÖN MINESTRONE

Fräs hackad gul lök och vitlök lätt i olivolja i en kastrull. Lägg i krossade burktomater. Späd med lite vatten och salta och peppra. Koka röran länge, minst 30-40 minuter och gärna 1 timme.

Späd med mer vatten så det ser ut som en soppa och smula ner en buljongtärning. Lägg också i lite pasta, jag brukar använda riktigt små makaroner. Koka allt mjukt. Blanda i en burk kidneybönor (vita, svarta eller kikärter går också bra) och värm försiktigt. Till sist vänd ner generöst med hackad bladpersilja och/eller basilika.

Tips! Jag brukar koka pastan separat och lägga i botten på tallriken innan servering. På så vis slipper du att pastan sväller om du vill äta resterna av soppan dagen efter.

(Receptet är från Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström)

1 comment:

  1. Den här ska jag verkligen prova! Ser så fräsch ut och är dessutom svag för tomater i alla former.

    ReplyDelete