Tuesday 19 May 2009

ju fler desto roligare

Jag har en lista på grejer jag vill hinna med innan vi lämnar London. Det var nu ett tag sen jag bockade av något på den där listan så idag bestämde vi oss för att besöka National Portrait Gallery och få oss en dos konsthistoria.



Besökets höjdpunkt var att kliva in i ett mörkt rum där man slås av ett rött hav av bilder på en kvinna i slöja. Sakta börjar man urskilja olikheter tavlorna emellan; några är broderier, ett fåtal är avbildade från höger istället för vänster och en är till och med gjord av bönor!


foto: c-monster.net

Installationen Francis Alys: Fabiola består av hundratals porträtt av helgonet Fabiola. De är alla baserade på fransmannen Jean-Jacques Henners målning som varit försvunnen sedan 1912. Många konstnärer världen över har målat kopior av Henners populära porträtt och Francis Alys har nu lyckats samla på sig cirka 300 Fabiolabilder på diverse loppmarknader och antikaffärer. Effekten av att hänga alla dessa bredvid varandra är så häftig och nästan omöjlig att beskriva. Jag har länge velat börja samla på gamla tavlor av hundar eller något annat återkommande motiv. Kafé Vurma i Stockholm har ju till exempel en stor samling tavlor av den där Zigenarkvinnan som även jag fyndat en. Kanske är ett helt rum att ta i men the more the merrier som dom säger!

Den här vandringsutställningen finns i London t.o.m. september 2009, ni som är i krokarna borde se den! Ni andra kan kolla in filmsnutten här nedanför.

1 comment:

  1. ah, vill också ha en samling hundporträtt på väggen, ju fler desto roligare!

    ReplyDelete