Sunday 10 January 2010

förtrollande skiva



De senaste dagarna har jag varit helt uppslukad av Taken by Trees skiva East of Eden som kom ut i september. Det måste helt klart vara ett av 2009 års bästa album. Musiken är så förtrollande och unik jämfört med allt annat jag lyssnat på de senaste åren. Historien bakom Victoria Bergsmans album är otroligt fascinerande. Hon åkte ner till ett oroligt Pakisktan och letade upp lokala sufimusiker som fick hjälpa till att tolka hennes låtar. Läs mer här! Vilken tur att det finns andra som kan resa och upptäcka åt en när man själv inte har möjlighet och som delar med sig av något helt magiskt.

Videon nedan visar bilder från Victorias resa till en av de bästa låtarna på skivan. Men jag tycker nästan musiken blir bättre och mer intressant om jag lyssnar på den till min egen svenskt vintriga bakgrund. Inte visste väl jag att sufimusik passade så bra till snö och matlagning!

No comments:

Post a Comment