Monday 2 January 2012

2012


Så var även nyårsafton förbi. Tror aldrig jag varit med om så mycket fyrverkerier som igår, herregud! Var lite orolig för att mitt kvarter skulle vara en enda stor askhög idag. Det börjades redan vid sjutiden och inte bara med smällare utan med hela färgsprakande artilleriet. Trots att jag inte längre har någon rädd hund att oroa mig för gick jag och muttrade över hur dumt och onödigt jag tycker fyrverkerier är. Räknade tusenlapparna som det sattes fyr på. Det var rusningstrafik till sonens sovrum eftersom han vaknade av smällarna om och om igen. Jag tänkte på min mans före detta kollega, som så tragiskt miste livet framför fru och barn på grund av en oberäknelig raket. Jag tycker absolut att fyrverkerier kan vara vackert och stämningsfullt men tycker kanske det räcker med att till exempel kommunen organiserar det under säkra (nyktra) former.

Apropå nykterhet, jag såg filmen Svinalängorna i fredags. Tyckte den var riktigt bra. Så sorgligt och starkt hur flickan gör allt för att skydda sin lillebror från det helvete de befinner sig i. Jag blev så otroligt berörd och mådde så dåligt av tanken på alla barn som växer upp i hem med missbruk och våld. Det är verkligen obekvämt att se och förstå att det här inte är en sån film man kan avfärda med "det är ju bara på låtsas". Man önskar man kunde ge varje utsatt barn en trygg plats där de kan få slappna av och bara vara barn igen.

Jahopp, det här blev ju inte så glatt direkt! Jag är i alla fall peppad på att göra 2012 till ett riktigt positivt år och är nyfiken på vad som kan uppnås om man bara sträcker fram händerna liiite längre och vågar lite mer. Hoppas ni haft ett fint avslut på 2011 och att 2012 bjuder er på massor med glada överraskningar!

Förresten kanske jag borde ge lite cred till sonen som gjort de fina nyårsillustrationerna ovan. Han har så gott som tagit över min iPhone och scrollar vant mellan de olika apparna. Det är häftigt att se hur snabbt barn lär sig olika färdigheter. Enda minus är att det lite obemärkt försvinner några appar i veckan som hans små fingrar lyckas radera.

1 comment:

  1. Jag håller med du om fyrverkerierna. Å ena sidan maffiga och fina men samtidigt så otroligt miljövidriga och omoderna. Med dagens digitala teknik borde man kunna göra superfläskiga grejer med lampor och projiceringar.

    Kul med tekniska lillgeniet, har sett många kul Youtube-klipp med barn som försöker styra vanliga magasin genom att försöka förstora eller bläddra på iPhone/iPad-vis :)

    ReplyDelete