Tuesday 15 July 2014

chili & yoga


Den här veckan har suget efter mors asiatiska kokkonst varit extra stor. Det ombytliga vädret vi har påminner mig om de varma somrarna i Bangkok med monsunregn om vartannat och när jag tänker på en av mina favoritstäder så kan jag förstås inte låta bli att tänka på mat (vilket inte gör någon skillnad eftersom mat alltid finns i mina tankar). Jag överlever veckan genom att använda min mors chili som i stort sett fungerar till allt: sallader, glasnudlar, nudelsoppa, på pizzan, i marinader. Genom att torrgrilla chilin i gjutjärnspannan så får den en underbar rökighet som tar fram både djup och sötma.

En annan basvara hemma hos mig är flaskan med Sriracha som alltid står i skafferiet, men har tyvärr blivit lite bortglömd på sistone. Som tur är ramlade jag över detta recept  och den ugnstekta gåsen jag lagade till igår fick sällskap av denna härligt starka sås. Jag hade i mer vinäger eftersom jag är svag för "prik nam". Balansen mellan sötman och syran är beroendeframkallande och jag gör en extra sats som jag har i kylen för resten av veckan. 

På tal om balans, på kontoret är det stiltje och det är dagar som dessa när alla kollegor är på semester som jag äntligen får massor gjort. Mellan arbetsuppgifterna utför jag enklare stående asanas medan jag försöker fokusera på andningen. Yogan och chilin är mina livräddare så här innan semestern. Bara några dagar kvar!

This week, the craving for mother's Asian Cuisine has been hard. This fickle weather reminds me of the hot summers in Bangkok during monsoon and when I think of one of my favourite cities, of course I can not help but think of the food (which makes no big difference,food is always on my mind). I survive this week by using my mother's grilled chili that basically works for everything: salads, glass noodles, noodle soup, pizzas, in marinades. By dry roasting the chili in a cast iron pan it gets a wonderful smokiness that brings out both depth and sweetness. 

Another staple in my home is the bottle of Sriracha, but it has unfortunately become a little forgotten lately. Luckily I stumbled across this recipe so the roasted goose I made for dinner last night was joined by this delightful sauce. I added more vinegar because I'm a sucker for "prik nam". The balance between sweet and sour is addicting and I always make a double portion for the rest of the week. 

Talking about balance, the office is silent and it's days like these when my colleagues are on vacation that I finally get lots an lots done. Between tasks I practice some simple standing asanas while trying to focus on my breathing. Yoga and chili are my lifesavers right now before the holiday starts. Only a few days left!


No comments:

Post a Comment